søndag den 18. maj 2014

Omelet med grillede, hvide asparges og ansjoscreme.

Jeg er faldet over en opskrift på noget som hedder ansjoscreme, som skulle være glimrende til asparges. Jeg er meget glad for ansjoser, så det skal selvfølgelig prøves. Oh, jeg er vild med denne herlige aspargessæson. De lækre hvide stænger skal i dag være fyldet i en omelet sammen med rejer og kapers.


Sådan skal en omelet se ud, når den serveres, synes jeg, selv om somme mener, at der ikke må være det allerfjerneste brunt at se på den. Af hensyn til mit anspændte, måbende publikum kommer her også lige et billede af retten, inden omeletten foldes over fyldet. De grønne fregner er finthakket bredbladet persille, som er pisket sammen med æggene. Ellers er omeletten ganske ordinær. To æg, salt og peber pisket sammen med en gaffel og hældt på en temmelig varm pande.


Aspargeserne er kogt i 3 minutter før grillningen på grillpande ved meget høj varme. Rejerne er nykogte og kaperserne har lige fået en skylning for ikke at tilføre for meget salt. Og nu til højdepunktet, "ansjoscremen", som er årsagen til, at dette er en så formidabelt velsmagende ret: Blend en dåse ansjosfileter med hvidløg og olivenolie. Tilsæt kapers. Så enkelt er det. Cremen kan bruges til både hvide og grønne asparges, kogte eller grillede.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar