tirsdag den 1. oktober 2013

Krebinade.

En karbonade eller krebinet er en fladtrykt kugle af hakket kød, der er stegt som en bøf.
Karbonader laves af 100% svinekød, alternativt af 50% svinekød/50% kalvekød. Kødet bliver først formet i passende kugler, derpå vendt i mel, så i pisket æg og til sidst i rasp. Afslutningsvis steges på en stegepande. Karbonader/krebinetter serveres ofte med grønærter eller blandede grøntsager, smeltet smør og brasede kartofler.

På Sjælland kaldes retten typisk en krebinet, hvis der kun er anvendt svinekød og en karbonade, hvis den er af både svinekød og oksekød.

Ordet karbonade kommer af, at man oprindeligt ristede den over glødende trækul. Carbon er latin for kul.

Krebinet kommer af, at det originalt var skik, at tilberede dem i fedtnet (Crépine på fransk).

Tak til Wikipedia.

Jeg har lidt fars, som er ca. 25% svin og 75% kalv + lidt opblødt franskbrød (overskydende fars fra Kalvekotelet Pojarski). Jeg har også lidt fedtnet, som jeg har tænkt mig at svøbe det i, så det bliver vel en krebinade eller måske en karbonet? Sideløbende vil jeg lave en egentlig karbonade. Det er to dejlige spiser og de kan faktisk være ret forskellige.


Må jeg præsentere i deres grundform; fra venstre krebinet og til højre starten på en karbonade.


De samme to iført overtøj. Henholdsvis et fedtnet og en panering med mel, æg og rasp - i dette tilfælde panko.


Og den meget appetitlige færdigret med krebinet.


Perfekt stegt.


Den lækre ret med karbonade.


Og sådan skal karbonaden se ud indvendigt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar