lørdag den 31. august 2013

Der landede et rumskib på mit køkkenbord.

Seneste tilføjelse til min samling af "kitchen gadgets" - en Tefal ActiFry. 


En fantastisk maskine, som kan lave alle mulige lækre retter - og hvad der har imponeret mig mest - de mest utroligt sprøde og perfekte pommes frites med anvendelse af KUN 1 spsk olie! Se lige hvordan...


Skrællede kartofler skæres til chips. Er man til denne spise, bør man anskaffe sig et pommes frites jern. Med sådan ét går det som en leg. Kartoffelsorten hedder i øvrigt "Ampere" og er en Lammefjordskartoffel.


Her er vandet fuld af stivelse. Kartoffelbjælkerne skal skylles i en trefire hold koldt vand til vandet er klart.


Efter skylning skal der afdryppes. I den forbindelse kan man passende sortere alle de små ubrugelige kartoffelfliser fra.


Kartoflerne tørres i et viskestykke og fyldes derefter i rumskibet.


Der kommes 3/4 spsk olie på 3/4 kg kartofler. Maskinen tændes, timeren sættes og det hele passer sig selv.


Der er gået 30 minutter og kartoflerne ser ud, som de fleste godt kan lide dem, men jeg kan bedst lide pommes frites med noget mere farve, så de får lidt længere tid i rumskibet. 


Efter 45 minutter er kartoflerne færdige og jeg kan roligt sige, at jeg aldrig har fået bedre pommes frites. Helt sprøde udenpå og bløde indvendig. Det er slet ikke til at forstå, at der kun er brugt 1 spsk olie - det kan i hvert fald ikke spores på smagen - men er jo blandt andet noget af forklaringen på, at der ikke er den fjerneste lugt af friture eller madlavning i det hele taget.

Mange ynder at dyppe chips i remoulade eller bernaisesauce, men jeg kan fortælle til de, som har en sjat hjemmelavet ravigottesauce stående i køleskabet, at det også er en ypperlig dip.


Jeg tog en lille portion chips fra til testning. De var kuldslåede, men stadig sprøde efter 25 minutter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar