søndag den 26. januar 2014

Frugtkage af julerester.

Fra juletiden havde jeg en del frugt liggende, som jeg gerne ville af med, måske i form af en kage eller andet bagværk. Tanken var at lade indgå makroner, som jeg mente, at jeg havde på lager.
 
 
Foruden æbler, granatæble og diverse typer citrusfrugter havde jeg også lidt frosne jordbær, men makroner var der ingen af, så jeg besluttede at forsøge mig med at lave søde, sprøde croutoner i stedet
 
 
Lidt sukker blev smeltet langsomt på en pande, som til brunede kartofler. Et daggammelt brød blev skåret i tynde skiver og nogle af dem i tern. Dette var jo et forsøg og det viste sig, at det bedste resultat blev at skære de hele karamelliserede brødskiver i små tern. Da sukkeret var passende brunt, hældte jeg brødet på panden og sørgede for, at det alt sammen blev passende dækket og karamellen opsuget. Derefter hældt til afkøling på en silikonemåtte.
 
 
Frugterne blev skåret i passende stykker og hældt i et dørslag. Der blev et pragtfuldt glas frugtsaft deraf, som strax røg lige ned i løgnhalsen.
 

I et ildfast fad smurt med smør lagdes halvdelen af frugten. Derpå et dygtigt drys kanel og en håndfuld af de sprøde, søde croutoner. Derpå resten af frugten. Endnu et dygtigt pulver kanel og croutoner. Så havde jeg fundet en bette pose cashewnødder, som blev ristet på en pande, knust let og drysset ud over "kagen", som blev afsluttet med lidt smørklatter.


Sådan så kagen ud efter bagningen. Skal bages ved 175-200 grader i 3 kvarter. Det meste af tiden med låg, for ikke at brænde nødderne.


En skøn dessert. Kan spises som den er, men jeg lavede en meget luftig vaniljecreme i min sifon og tog en klat til kagen - fuldstændigt overflødigt, men også overlækkert.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar