tirsdag den 25. februar 2014

Grillstegt svinehjerte.


Som man vil vide fra et tidligere indlæg om hele, fyldte, braiserede svinehjerter (27/1-2013), er jeg ikke direkte imod denne spise. I det hele taget er jeg meget glad for næsten al indmad, også selv om stegt lever var min barndoms skrækkelige svøbe; sagen var, at kvinderne i min familie ikke forstod at tilberede leveren ordentligt... men tilbage til hjertet. Som min barndoms lever burde have været behandlet, skal også denne hjerteret tilberedes, nemlig i ganske tynde strimler.


Strimler på ca. ½ cm tykkelse vil være helt fint og hjertet er selvfølgelig forinden grundigt befriet for sener, blodkarrester etc.


Skal ligge i mindst 1 time i en lage af ½ kop tør rødvin, 5-6 spsk olivenolie, ½ kop finthakkede krydderurter efter egen smag - fx persille, basilikum, timian, rosmarin, salvie o.a. - og 2-3 store fed hvidløg i tynde skiver og så selvfølgelig salt og peber.


Hjertestrimlerne steges på åben grill eller som det er gjort her på en virkelig glohed grillpande. Server kartofler og grøntsager til. Saucen skyldtes lidt kalvefond, jeg havde stående tilsat kogevand fra grøntsagerne, reduceret og tilsat en bette sjat piskefløde. Gulerødderne behøver selvfølgelig ikke at være tournerede, men jeg benyttede lige lejligheden til at øve mig lidt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar