fredag den 28. februar 2014

Hapsere med rejelakseskum.


For et stykke tid siden købte jeg ½ liters sifon til madlavning. Den har jeg haft megen glæde af allerede. Den kan bruges til meget mere, end jeg overhovedet havde forestillet mig og foruden de mange opskrifter på nettet, fulgte der også en kogebog med. Til afprøvning lavede jeg først lidt forskellige hapsere med rejelakseskum.
 

Der medfølger tre forskellige mundingsstykker. Jeg bruger nu mest den viste. Et stykke letristet rugbrød med henholdsvis tomat og basilikum, kartofler og agurketern og agurkeskiver med lidt diddkviste får hver en voksen klat rejelakseskum.


 
Opskrift:
 
1 dl kolde kogte rejer
½ dl røget laks i små tern
2 dl piskefløde
1½ dl kold fiskefond
1 spsk kold hvidvin
Salt og hvid peber
 
Blend rejer, laks og fiskefond grundigt sammen. Grundigt!
Hæld det igennem en si, så man er helt sikker på, at der ikke er klumper i.
Rør fløden i og smag til med hvidvin, salt og peber. Bland det godt før det hele hældes på sifonen.
Lad sifonen med en N2O-patron og ryst godt. Stilles på køl en times tid.
Også glimrende på croutoner eller kiks.
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar