søndag den 3. august 2014

Bringebærkvass.

Denne friske drik skyldes en opskrift af norske Monica Hjortdahl. Den har i virkeligheden intet men kvass at gøre, men er en meget, meget let hindbærvin.


Så er der sat over til bringebærkvass, hindbærkvass hedder det på disse breddegrader. Hindbær, ingefær, honning og vand - såre simpelt. Jeg havde 210 gram hindbær at bruge. Som opskriften foreskriver, kom der 120 gram hindbær i et glas med ½ liter vand, men jeg kunne ikke nære mig fra at bruge de sidste 90 gram i et andet glas med ½ liter vand mere. Jeg lader det ene glas stå med løst låg på og det andet helt uden låg.


Lad  det være sagt med det samme til alle andre nybegyndere inden for fermentering: Det fremmer ikke processen, at stå og glo på glassene. Jeg har været forbi utallige gange i går, men først nu på andendagen, hvor skidtet har haft fred for mig i flere timer, begynder det så småt at boble - mest i glasset, som har stået uden låg, så nu er begge glas blevet lågløse.


Jeg skal da lige love for, at der er kommet gang i bobleriet nu. Glassene må vist hellere tilbringe natten i køkkenvasket, hvis nu det hele skulle gå over sine bredder.


Bobleriet er ovre og saften er siet og kommet på flaske.


En herlig, liflig, alkoholsvag og ikke synderligt sød sommerdrik som kan nydes for sig selv eller til mad. Skal nydes kold.

Opskrift til ½ liter.
 
120 g hindbær, 4-5 skiver ingefær, et spsk honning til ½ l vand. Det hele hældes i en krukke sammen og får lov til at stå ved stuetemperatur. Efter et par døgn starter bobleriet og så er det godt at have god plads i krukken, Efter endnu et døgn sies det hele og kommes på flaske og i køleskabet.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar