mandag den 7. oktober 2013

Crème Caramel.

Lad os begynde med at se denne lille video, hvor en fortæller på vanlig amerikansk vis med begejstring og ildhu lader os forstå, at denne dessert er det nemmeste i verden at lave. Tro ham ikke; der er talrige faldgruber. (Det skal dog i retfærdighedens navn nævnes, at han vistnok på et tidspunkt indrømmer, at det har taget ham 30 år at komme til denne lethed i fremstilingen af Crème Caramel).


Den perfekt udseende Crème Caramel... 


...og virkelighedens usminkede Risskovmodel, som har fået en uheldig lighed med klatkager - ikke ganske konditorstandard, men smag og konsistens var i orden. Det grumsede lidt grisede udseende på toppen skyldes vaniljekorn. Æggemassen skal altså gennem en meget fintmasket si, når den hældes i formene eller man skal vælge at bruge vaniljesukker eller -ekstrakt.

Men fra begyndelsen:


De samlede ingredienser. Jeg ynder at have det hele hældt op og parat, inden jeg går i gang.


Ramikinerne er smurt med lidt solsikkeolie og har fået et ubetydeligt drys melis. Æggemassen er klar til at blive hældt i formene.


Sukkeret smeltes allerhøjst ved middelvarme. Hvis det brænder blot ganske lidt på, bliver det uspiseligt. Rør endelig ikke i det, men hold det i stadig bevægelse ved at flytte panden rundt på blusset. 


Der hældes karamel i bunden af formene.


Af lidt karamelrest kan laves filigran til pyntning.


Æggemassen hældt i formene og på vej ind i ovnen. 150 grader i 40-50 minutter.


De færdigbagte desserter er kølet lidt ned og løsnet i kanten.


Skøn dessert selv om den ikke er på Blomsterbergniveau. Pludselig genkender jeg smagen. Trods det fine navn er det jo blot barndommens karamelrand, som min farmor lavede til mig søndag efter søndag, fordi jeg engang var kommet til at ytre noget om, at det var min yndlingsret...det blev det bestemt ikke ved med at være. Jeg døjede med den dessert i hele min barndom, fordi jeg ikke nænnede at fortælle farmor, at jeg så udpræget havde skiftet yndlingsret. Det er dog en glæde, at opdage, at jeg nu kan nyde den.


Mit karamelfiligran blev perfekt...blot en skam, at jeg glemte at bruge det.


Opskriften gælder til 4 desserter (ca.185 g) og der skal bruges:

125 g sukker til karamelsmeltning ved middel varme.
1 stort æg
3 æggeblommer
1/4 tsk salt
60 mg sukker
½ stang vanilje
½ tsk Grand Marnier
120 ml crème fraiche
120 ml sødmælk

Bages ved 150 grader i 45-50 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar