tirsdag den 22. juli 2014

Polske squash.

Jeg var ikke 6 år gammel, da jeg så min far lave "polske agurker". Jeg så ham aldrig siden i et køkken. Opskriften kom fra et lille hæfte - Den Grønne Syltebog - som var forfattet af Danmarks første, store madguru, Kirsten Hüttemeier, og er en af de mest solgte danske bøger nogensinde. Min egen er fra 1992. Det er 72. oplag og bogen var indtil da solgt i 1.685.000 eksemplarer og kan stadig fås - se her. Kun biblen kan vist konkurrere med det. Jeg tenderer til at lave rigeligt, når jeg går i gang og med tiden bliver agurkeskiverne noget "løse" i midten, da jeg ikke får spist dem betids. Selv om de saltsyrlige agurker er meget lækre og anvendelige både til varm mad og på pålæg, er det trods alt begrænset, hvor hurtigt man får dem spist. På et tidspunkt fandt jeg ud af, at man kan anvende præcis samme opskrift til squash og få et endnu bedre resultat på langt sigt. 
 
 
Det er højsommer nu og ikke normalt syltetid, men jeg kom forbi et supermarked, som havde squash til salg for 2,- stykket og det var alligevel for stor en fristelse. I baggrunden ses de sidste, sølle rester af et stort glas originale Polske Agurker. 
 

Her ses opskriften i mit efterhånden noget gulnede eksemplar af "Den Grønne Syltebog". Jeg har en hel stribe af syltebøger stående i reolen, men kunne godt have sparet mig dem, for det er alligevel altid "den grønne" jeg griber til, uanset hvad der skal syltes.


Squash skives og lægges i et fad med skiftevis squashskiver og en god håndfuld salt.


Når alle squash´ene er skivede og lagt i fad, lægges de under pres natten over. Næste dag hældes den rigelige og meget salte lage fra. De lægges på glas og overhældes med lage 1.


Efter atter et døgn koges den endelige lage. Jeg hælder et brev syltekrydderier fra supermarkedet i.
 
 
Den første lage hældes fra squashskiverne og 2. lage hældes over varm.


Dækkes med et klæde og står igen natten over. Næste dag kan der lukkes . 


De nye "Polske Squash" til højre og en portion med nogle år på bagen til venstre. Som nævnt er det jo ikke et produkt man får spist hurtigt, men det kan til gengæld holde sig næsten i det uendelige og bliver bestemt ikke ringere af lagring.

Opskriften er præcis som i "Den Grønne Syltebog" - Det skylder vi Fru Hüttemeier.
 

Polske agurker (ca. 1½ liter)

1 kg salatagurker eller små agurker, 100 g salt.
1. eddikelage: ½ liter vand, ½ liter eddike.
2. eddikelage: 1½ dl vand, ½ liter eddike, 400 g melis, 2 laurbærblade, 10 cm skrabet, skiveskåret peberrod, 1 dildskærm (jeg har benyttet tørrede dildspidser. Red.) ½ tsk. Atamonpulver eller 1 tsk. flydende Atamon.

Agurkerne skal ikke skrælles. De børstes rene, skæres i skiver på 2-3 cm, der drysses lagvis med salt. Et let pres lægges på. Dagen efter hældes den dannede lage fra. Agurkerne afdryppes og lægges i en Atamonskyllet krukke. Vand og eddike bringes i kog og hældes over varmt. Dagen efter hældes lagen fra.
2. eddikelage koges med krydderier, tilsættes Atamon og hældes over med det samme. Krukken dækkes med et klæde og bindes til dagen efter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar