tirsdag den 11. december 2012

Gammeldaws slynget kål med kanelsukker.

Som trettenårig blev jeg tillige med resten af familien deporteret til det mørke Jylland på grund af min fars jobskifte. Det var en rystende oplevelse. Et kulturchok af de større. Tænk, de skøre jyder spiste stuvet hvidkål, somom det var en dessert...med kanelsukker på! Og så var det ikke engang ordentligt stuvet hvidkål, men noget underligt findelt kålmos uden bid i. Det tog dog ikke lang tid, før jeg lærte at værdsætte denne og andre af de sære indfødtes spiser.

Slynget kål er lidt besværligt at lave, men det gør jo netop ikke noget, hvis man kan lide at lave mad og for mit eget vedkommende er det en juleret, så det er jo ikke så tit, besværet står på.


Et hvidkålshoved delt i ottendedele og fjernet stok koges i letsaltet vand en times tid.


Efter kogningen sies kålen.


Al vandet forsøges klemt ud af den siede kål med et viskestykke.


Der skal lægges kræfter i, for der er utroligt meget vand tibage i kålen.


Sådan ser kålen ud, når jeg ikke kan presse mere vand ud.


Og så en tur gennem kødhakkeren. Den er en historie i sig selv. Købt for ganske få år siden, men fuldstændig samme model, som både min mor og min mormor ejede. Nogle ting bliver bare lavet rigtigt fra starten.


Den hakkede kål varmes forsigtigt i lidt smør - må absolut ikke tage farvel!


Fløde tilsættes og kålen koges kort op, så den har en grødagtig karakter og efter tilsmagning med lidt salt er den faktisk færdig til servering med et godt drys kanelsukker.


Sådan spiser jeg slynget kål, men er man meget antropologisk indstillet, indtager man selvfølgelig kålen lige som de ejendommelige lokale jyske indbyggere, nemlig med koldt, kogt flæsk og kold, kogt medister. Jeg foretrækker dog stegt medister og/eller frikadeller.

Det bør nævnes, at der findes mindre geografiske lommer på det jyske fastland, hvor indbyggerne undlader kanelsukker og i stedet krydrer retten med salt og peber og spiser dygtigt med sennep til det kolde flæsk og medisteren, men det er jo en ganske anden ret, som imidlertid også varmt kan anbefales.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar