fredag den 14. december 2012

Kiksekage som vor mor lavede den.

Dette er ren nostalgi. Jeg så tilfældigt en pakke firkantede kiks i SuperBest og rutschede strax tilbage til barndommens søndage med gæster på besøg, hvor det vildeste var, når min mor havde lavet kiksekage. I overskriften skriver jeg "som vor mor lavede den", men det er nu ikke helt rigtigt, for salmonellafrygten og de derfor nødvendige pasteuriserede æg var dengang endnu ikke opfundne. Bortset derfra er kiksekagen fuldstændig som barndommens.


Jeg mener nu altså at kunne huske, at det var firkantede Marie Kiks min mor brugte, men hva´ pyt!


Opskriften er såre simpel og står endda på kiksepakken. Her er æg, cacao og florsukker pisket sammen og den smeltede palmin gjort klar til at blive blandet i. Godt begyndt er halvt fuldendt.


Første lag er lagt. Begynd med cacaomassen.


Formen er fyldt op med vekslende lag cacaomasse og kiks og er nu parat til at blive stillet på køl til i morgen. Opskriften er her:

3 hele pasteuriserede æg.
125 g kakao
200 g flormelis
250 g palmin
Ca. 30 firkantede vaniljekiks


Pisk æg, kakao og flormelis sammen.
Smelt palminen over svag varme. Lad den køle af og rør den i kakaomassen.
Fór en bageform (1½ l) med bagepapir og læg kakaomasse og kiks lagvis sammen. Start og slut med kakaomassen.
Sæt kiksekagen i køleskabet til den er helt fast. Den kan med fordel laves dagen før den skal bruges. Serveres kold, da den bliver temmelig blød ved længere tids stuetemperatur.

Jeg er så heldig at have en silikoneform, hvilket jeg varmt kan anbefale. Den behøver ikke fores med bagepapir, men rummer til gengæld kun én liter.


Resultatet.


Og så er der serveret.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar