fredag den 14. december 2012

Røget sennep 1.forsøg.

Røgemester Friisand i Siem har sendt mig et par poser af mine sennepsfrø, som han forsøgsvis har prøvet at ryge. Der er både gule og de lidt stærkere sorte frø og de har fået 4 timers koldrøgning.


Frøene ankom i en almindelig kuvert uden afsender. Nu kender jeg Friisand godt nok til  at vide, at han ikke lader muligheden for en grov spøg passere ubenyttet...aldrig har jeg set så krøllet, nusset og befamlet en kuvert. Jeg tror oven i købet, at den har været forsøgt åbnet. Mangt et medlem af den danske postetat har utvivlsomt haft en herlig dag med tanken på at have videresendt en portion miltbrandbakterier.


Nå, miltbranden kom i krydderimøllen og ser helt tilforladelig ud. Den udsender dog kun en meget svag røgduft.


Sennepspulveret er blendet efter at være blevet tilføjet ½ spsk rørsukker, 2 spsk lagereddike, 2 spsk vand og en ekstra spsk tidligere malet gult sennepspulver, da blandingen var lidt tynd. Ikke megen røgduft nu.


Senneppen er kommet på krukke og skal stå et par dage før smagen med rette kan vurderes. I mellemtiden foreslår jeg at vi hører Last Christmas med Wham.
 
...og tiden gik.


Sennepen er blevet smagt. Det er en meget velsmagende og temmelig krads fornøjelse, men den hverken smager eller dufter det allerfjerneste af røg.
 
Jeg foreslår, at næste forsøg bliver med allerede malede sennepsfrø. De har jo en meget større overflade for røgen at sætte sig på og så lad dem få fuld skrue ; 10-12 timers koldrøgning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar