onsdag den 16. januar 2013

Oksehalesuppe.

Det er lidt besværligt at lave oksehalesuppe, men det er besværet værd, så lav en stor portion og frys ned.
 
 
Den viste suppe er blevet lige lovlig lys, fordi jeg faldt i fristelse til at hælde en sjat piskefløde i, som skulle bruges inden sidste salgsdato og jeg havde ikke mere madkulør.
 
 
2 oksehaler
Olie og smør til bruning
Et stort løg
2-3 gulerødder
1/4 selleri
2 porrer
1 lille dåse tomatkoncentrat
3 l vand
paprika
stødte chiliflager
salt, peber, (sukker)
3 spsk mel
Tør sherry
Madkulør
 
Køb haler, som allerede er delt i alle led. Halestykkerne brunes i den sorte gryde i rygende varmt fedtstof og tages op, hvorefter de rensede, udskårne urter brunes. Tomatkoncentrat "afbrændes", hvorefter halerne lægges tilbage og vand hældes på. Når suppen koger, skummes den grundigt, krydderier tilsættes og suppen simrekoger under låg, til kødet er meget mørt og løsner sig fra benene, 3-3½ time eller mere. Smages til med salt, peber, chili og evt. sukker. Jeg sparer ikke på paprika og stødte chiliflager: oksehalesuppe skal være hed i enhver forstand efter min smag. Kødet tages op og holdes varmt, mens suppen sies eller blendes og jævnes med udrørt mel. Smages evt. til med lidt tør sherry. Jeg bruger også for en gangs skyld madkulør. Oksehalesuppe skal være dybbrun.
Kødet pilles af benene og lægges i suppen.
Til suppen kan gives overskårne æg eller den kan serveres med lidt fintskårne gulerødder.
Selv kan jeg lide suppen med brødcroutoner på.
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar