torsdag den 26. september 2013

Baconsyltetøj.

Man tror, at det er løgn, men...hvorfor ikke? Denne opskrift har været igennem adskillige blogs og bøger og nu er den altså havnet hos mig og jeg er da også en stor ynder af bacon. Henrik, som jeg har den fra, bør citeres for denne udtalelse: "Hvis du har klikket på denne opskrift, kan der kun være én af to årsager: Du er enten (som jeg) baconelsker eller også tænker du, at det er så mærkeligt, at du lige må se, hvad det er." 
Personligt falder jeg ind under begge kategorier.


Med skam at melde har jeg benyttet det billigst tænkelige i bacontern. Det bærer straffen i sigselv; mildest talt rigeligt (lidt for rigeligt) saltet.


Ternene er begyndt at tage farve og løg og hvidløg er kommet på panden. Skal steges til de begynder at blive glasagtige.


Baconmix og alle ingredienser er nu havnet i den tykbundede gryde, hvor det hele skal stå og simre de næste 2 timer.


Såden ser grydens indhold ud efter de 2 timers simren. Nu skal det blot afkøles lidt og derpå blendes.


Det færdige resultat efter brug af blenderen: Baconsyltetøj!


Jeg ved godt, hvad det ligner, men jeg har altså ikke hund og smagen er - omend noget salt - ganske fortræffelig. Egentlig en glimrende morgenmad,


200 g bacontern
1 mellemstort løg, hakket
1-2 fed hvidløg, hakkede
1 spsk (godt og vel) æblecidereddike
1 spsk (godt og vel) ahornsirup
1 spsk brun farin
½ dl stærk kaffe
1 knivspids peber
Kogende vand

Steg baconternene til de begynder at tage farve. Tilsæt derpå løg og hvidløg. Når løgene begynder at blive glasagtige, hældes det hele i en tykbundet gryde. Opskriftens øvrige ingredienser bortset fra vandet kommes ligeledes i gryden. Grydens indhold skal nu simre i 2 timer. Hvert 20-30 minut kigges til det og et par spiseskefulde vand tilsættes om fornødent. Baconblandingen må under ingen omstændigheder koge tør.
Efter 2 timer slukkes der for gryden og det hele stilles til afkøling, før det får en tur med blenderen.
Den mest ejendommelige omgang syltetøj jeg nogensinde har fået, er nu en realitet og det smager faktisk rigtig godt. Sært...men helt godt.


2 kommentarer: