søndag den 12. maj 2013

Brøndkarse-kartoffelsuppe.

En nem og meget velsmagende suppe, hvor det store (læs tidsrøvende) arbejde består i at skille blade og stilke på brøndkarsen. Dette skyldes jo først og fremmest, at den danske brøndkarse er så jammerligt sølle, bleg og blodfattig. Man tør jo knapt tage ved den. Det må have krævet mange års arbejde og erfaring, at komme frem til at fremstille et så næsten ubrugeligt produkt. Jeg benytter det alligevel og på trods, fordi denne opskrift lyder så besnærende.


Lige så sart og fin suppen er i farven, lige så fin og delikat er den i smagen. Jeg er lidt overrasket. Egentlig havde jeg forventet en noget vandig suppe uden megen smag, men der tog jeg fejl. Det er en suppe helt i top. En suppe jeg gerne vil servere for gæster.

Opskriften er fra "Healthy Eating for Diabetes" af Antony Worrall Thompson. Da ikke alle jo er diabetikere, ville jeg nok servere den med et lille drys bacongrus på i stedet for brøndkarsebladene, hvis det var til gæster.

Her er opskriften til 4 pers.:

2 finthakkede skalotteløg
1 kvist timian
25 g usaltet smør
2 buketter brøndkarse, blade og stilke for sig
325 g kogte melede kartofler i små tern
1,2  l grøntsags- eller hønsebouillon
4 spsk fedtfattig yoghurt
Salt og hvid peber

Varm løgene i smørret sammen med timian, til løgene bliver glasagtige, men ikke tager farve. Bind brøndkarsestilkene sammen og læg dem i gryden til løgene. Tilsæt kartoffelternene og rør ingredienserne sammen.
Tilsæt kogende bouillon og lad koge raskt, til kartoflerne er helt bløde. Fjern brøndkarsestilkene og kassér dem.
Tilsæt godt halvdelen af brøndkarsebladene og lad dem koge med et minuts tid, hvorefter det hele blendes grundigt.
Passér den  blendede suppe gennem en fin si. Pisk yoghurten i sammen med de sidste brøndkarseblade. Varm  (kog ikke) suppen og smag til med salt og hvid peber.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar