søndag den 5. maj 2013

Kammuslinger i egen skal.

Overskriften er mildt sagt lidt af en løgnehistorie, for de muslinger som nu bebor skallerne er slet ikke dem, som voksede op i dem.

Hvis de blærede naboer eller snobbede slægtninge kommer på besøg hedder retten: Coquilles saint-jacques au gratin avec..og så videre, men det er altså blot kammuslinger i lånt skal med fennikelsalat...og det er overlækkert! Opskriften har jeg ærligt og redeligt stjålet fra salig Keith Floyd - én af mine mange gastroguruer. I får Floyds opskrift, men i hæderlighedens navn, må jeg indrømme at, hvor opskriften kræver kantareller, har jeg benyttet almindelige champignons og på samme bunduhæderlige vis, har jeg brugt Grana Padano, hvor opskriften foreskriver Parmesan. Jeg ved det...jeg kommer ikke i Himlen...men inden det går nedad, får jeg dog noget ordentligt at spise!


Du godeste, hvor det smager pragtfuldt! Jeg har aldrig lavet det før og det kommer fuldstændigt bag på mig, hvor godt det er. Her er opskriften...inden jeg dåner (hvilket vistnok kun kvinder og køkkenchefer gør).

Det nemmeste først; fennikelsalaten:

Fennikel skylles og skæres i ganske tynde skiver - en såkaldt mandolin er god til dette. Vendes i følgende dressing: En dygtig sjat olivenolie, saften af ½ citron, ½ tsk Dijonsennep, peber og salt.

Kammuslingeopskriften er til 4 personer.

4 store kammuslinger uden koral.
2 skalotteløg, fint snittede
250 g kantareller, fint snittede
1 lille glas hvidvin
1 spsk mel
150 ml piskefløde
1 spsk fint revet Parmesanost
1 god klat usaltet smør
salt og peber

Tænd for grillen. Skær hver musling i to skiver. Varm lidt smør i en kasserolle og sautér løgene til de er bløde, men ikke tager farve. Tilføj svampene og varm videre til svampene er bløde. Tilsæt vinen og bring det til at simre. Tilføj muslingeskiverne og lad dem pochere i ca. ½ minut. Fjern dem og læg dem til side.

I en anden kasserolle smeltes smør ved middelvarme. Tilsæt mel og lav en roux under stadig omrøring. Lad koge et par minutter. Tilsæt løg og champignonblandingen og pisk/omrør til man får en sauce. Tilsæt fløde, salt og peber.

Arranger muslingerne i 4 skaller eller ovnfaste asietter og hæld sovsen over. Strø fintrevet Parmesanost over og sæt det under grillen til det er gyldenbrunt og boblende. Drys evt. med persille eller lignende og server omgående.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar