fredag den 10. maj 2013

Pasta med champignon-tomatsauce.

Man kunne af billedet tro, at der er spaghetti i skålen, men intet kan være mere forkert. Det er en noget tyndere type pastastænger, som hedder Vermicellini. Smagen er præcis den samme og jeg har dem blot, fordi jeg ikke så mig for, da jeg troede, at jeg købte spaghetti. Så lærte vi det.


Retten er velkendt for de fleste og elsket af mange, men den er kun kommet med her, fordi saucen er så anvendelig, at den blendet og uden svampene nærmest kan betragtes som en slags basissauce. Der kan tilføjes oliven, kapers og som her champignons eller andre svampe og mange andre grøntsager og krydderier og den kan bages op med en smørbolle og mælk eller bouillon eller laves til en regulær flødetomatsauce. Specielt god er den efter min mening med fintstrimlet fennikel til stegt eller kogt fisk og den er jo helt klart født til pasta.

Her er opskriften på saucen til 3-4 personer:

1 spsk olivenolie
1 bananskalotteløg, finthakket
3-4 fed hvidløg, finthakkede
2-3 finthakkede ansjosfileter
1 blødstegt rød peber i strimler
1 lille dåse tomatpuré
1 dåse hakkede tomater
1 glas henkogte skivede champignons
½ tsk chiliflager
½ spsk tørret basilikum
1 tsk tørret oreganum
Salt og peber
Saft af ½-1 citron
(Sukker)
2 fed hvidløg finthakkede
Hakket persille.
Parmesanost eller lignende fastost.

Løg og hvidløg varmes til de bliver glasagtige, men ikke tager farve. Ansjoserne tilføres og småkoger videre til de nærmest er opløst. Rød peber kommes ved sammen med tomatpuré, som får yderligere smag ved at blive lidt brændt af. Tilfør dåsetomaterne, champignons, chiliflager, basilikum og oreganum. Lad koge ind til saucetykkelse. Smag til med salt, peber og citron. Et lille drys sukker kan være prikken over i´et. Dette er basissaucen,

Benyttes saucen til pasta tilføres yderligere hvidløg lige inden saucen hældes over pastaen. Der drysses med persille og revet ost.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar