søndag den 13. januar 2013

Stegt sild - en herreret.

Da nu mormors gamle støbejernspande alligevel var fremme til æggekageproduktion, kunne jeg jo lige så godt stege nogle sild, som er det den først og fremmest bruges til.


Mine sildefileter bliver kun paneret i groft rugmel og jeg køber altid mindst 7-8 hele fileter ad gangen, for jeg har en krukke med låg, som lige passer til fem hele fileter plus løg. De bliver naturligvis lavet til "stegt sild i eddike", men jeg vil jo også gerne blot have et par stegte sild med kartofler, stegesmør og et dygtigt drys finthakket persille. Desuden en kold stegt filet til pålæg. .


Efter stegning lægges de lune fileter i krukke lagvis med løg og den kolde forkogte lage hældes over. Jeg kan ikke drømme om at spise af sildene, før de har ligget mindst et døgn i lagen.
 
Silden er en af de mest anvendelige og velsmagende fisk i vore farvande. Der er nærmest ingen grænser for hvilke måder, den kan tilberedes på. 
 
 
Her er blot to beskedne eksempler på meget forskellig sildetilberedning, endog begge som pålæg; stegt sild i eddike og karrysild. Opskriften på lagen kommer her:
 
2½ dl eddike
2½ dl vand
2 dl sukker
2 tsk tørret dildspidser
peber
timian
løg
 
Skal blot koges op og afkøles. Hældes kold over de stegte sild.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar