mandag den 31. december 2012

Kransekage - ikke for begyndere!

Lad det være sagt med det samme: Dette er er min debut i kransekagefremstilling. Det er ikke alle færdigheder, man kan læse sig til eller for den sags skyld lære ved at se videoklip, men hva´, én gang skal jo være den første og ånden var redebon, som det hedder.


Omkring 600 g kransekagemasse har ligget i køleskabet siden i går, hvor jeg lavede den af 400 g ren rå marcipan rørt sammen med 2 æggehvider og 200 g rørsukker. Mørkt rørsukker var, hvad der var i køkkenskabet, deraf den mørke lød.


Man laver fingertykke ruller på køkkenbordet. Intet sted stod der, at bordet skulle drysses med flormelis, så skidtet ikke hænger i, når man ruller massen. Som det fremgår, har Blomsterberg ikke været blandet ind i dette projekt...hun kunne ikke komme. Ringene skulle nu være ovnklare.


Efter 12 min. ved 210 grader. Måske ikke lige hvad man finder i et konditorvindue. De er hårde udvendig og føles let bløde indvendig, præcis som kransekage skal være. Nu skal de til afkøling.


Jeg troede sådan set at ringformene var af non-stick typen. Dette synes ikke at være tilfældet.
 

Hele skidteraset er kommet i en pose og lagt i fryseren, det skulle være den helt rigtige behandling af kransekager. Stumperne smager for øvrigt storartet. Sprøde og bløde helt som kransekage skal være og jeg fik lært en hel del. Det skal prøves en anden gang og måske jeg kan få regelmæssige ruller ved at bruge min kødhakker med pølsehorn på?


1 kommentar:

  1. Pokker stå idet! Uanset resultatet - bøvlet har jo været mindst det samme. Der burde have været en beskrivelse af, hvordan man kan rulle de ringe uden problemer med flormelis på bordet. Næste gang bager du dem på bagepladen MED bagepapir.

    SvarSlet