lørdag den 8. december 2012

Sylte af svineskank.

Sulets tid - juletiden - nærmer sig med usvigelig hast og sikkerhed. Jeg kæmper ikke længere imod, men påbegynder pligtskyldigt de traditionsrige rituelle kokkerier, heriblandt fremstillingen af sylte. Min mormor lavede den altid af et halvt grisehoved, men jeg er en doven slo og desuden er det ikke så nemt at få grisehoved, så jeg laver sylten af svineskank. Fedtforskrækkede moderne mennesker vil naturligvis fjerne skind og fedt fra skankerne undervejs, men jeg er gammeldags, så intet går til spilde og derfor kommer den til at se sådan ud:


Senneppen er hjemmelavet - læs om det andetsteds på bloggen - rødbederne står Bähncke for og nu mangler der blot en bette sjat gammeldavs lagereddike dryppet ud over det hele - og en pot brændevin til, måske.
 
Opskriften på sylten er her:
 
2 svineskanke

Kogelage

1 stort løg
5 hele nelliker
2-3 laurbærblade
Et lille bundt persille med stilke
10-15 peberkorn
1 spsk salt

Krydderiblanding

1 lille løg
1 spsk salt
2 tsk peber
1 tsk stødt allehånde
½ tsk stødt nellike
 

Hæld vand ved skankene, så det kun lige dækker, og bring vandet i kog. Skum. Stik nelliker i løget. Tilsæt ingredienserne til kogelagen. Lad det koge ved svag varme i 1½-2 timer. Kødet skal kunne slippe benene. Pil kødet af benene. Hak det groft med en kniv. Tilsæt hakket løg og resten af krydderblandingen. Smag sylten til og kom det op i aluforme eller skåle. Si den varme suppe over kødet, så den netop dækker. Stil sylten i køleskab og lås køleskabsdøren.

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar