søndag den 2. december 2012

Mazarintærte næsten uden fedt og sukker.

Jeg har ikke lavet for meget bagværk her på bloggen, så det er nok på tide, at vi får en kage.

Klerkekage.


En bekendt af mig annoncerede, at han havde skabt en temmelig lækker kage stort set uden fedt eller sukker. Den skulle være virkelig god, så jeg var strax tændt. Jeg kunne imidlertid ikke få opskriften til at virke, men det lykkedes mig dog efter en række katastrofale forsøg, at få rettet den til, som jeg tror, at præsten - thi en sådan en er bekendt´en - ville have den til at være. Navnet "Klerkekage" er så også ret indlysende for de fleste.
Opskriften kommer her:
 
 4 personer

240 g kikærter (1 dåse)

30 g hvedemel

30 g mayonnaise 4% (Aldi)

10 g mandelessens

1 medium æg

Evt. grøn frugtfarve

40-50 g mørk chokolade (75-85 %) eller mørk Guldbarre.

Evt. lidt kandiserede violer til pynt.

5 g sødemiddel (Flydende SØD).

Skyl kikærterne og blend dem grundigt sammen med mel, mayonnaise, mandelessens, (frugtfarve), og æg. Smag til med SØD. Konsistensen bliver noget tyndere end marcipan, nærmest grødagtig. Kom dejen i en passende, velsmurt tærteform. Bag ved 180 grader i ca. 20 min. Lad den færdige kagebund køle af. Smelt chokoladen i vandbad og tilsæt evt. SØD. Fordel chokoladen over den afkølede kagebund med en bagepensel. Drys med lidt kandiserede violer. Anbring kagen koldt til chokoladen er stivnet.

Næste gang tror jeg, at jeg vil udelade frugtfarven og drysse med mandelflager i stedet for de kandiserede violer.


Nybagt og sat til afkøling.


Parat til at blive malet med den smeltede chokolade. Særlig appetitlig ser den ærlig talt ikke ud endnu.


Undersiden er blevet tør efter chokobemalingen, så nu skal oversiden have.


Her er så det færdige resultat. Forbløffende at kagen blot er lavet af kikærter og aldeles uden marcipan og tro mig (jeg er kender) den smager præcis som rigtig mazarinkage.

(Hvor de hvide felter i opskriften kommer fra, begriber jeg ikke, men pyt - den kan da læses)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar