torsdag den 13. juni 2013

Ét ryk og en aflevering!

De mest geniale opfindelser er ofte de enkleste. Således også i tilfældet med "Wunder Boner", som er mit seneste stykke køkkenudstyr - lystfiskerkøkkenudstyr.


Sådan ser Wunder Boneren ud, men for at spare en masse forklaring, vil jeg vise den (meget) amerikanske reklamevideo, både for oplysningens skyld, men lige så meget fordi den på sin amerikanske facon er utroligt grinagtig...nærmest en parodi på amerikanske reklamefilm, men jeg tror faktisk, at den skal tages alvorligt. Der er kun et kort øjebliks sort skærm og det har ikke noget med din dyrebare computer at gøre.


Yderligere demonstration er jo næsten overflødig.


Hvad man ikke lige ser i videoen, er at fisken skal rundrenses og have halen klippet af inden deboning.
At klippe halen af fisken behøver vel ikke nogen forklaring, men rundrensning er jo ikke så meget benyttet. Det er imidlertid såre simpelt. Man starter med at skære nogle snit rundt om gatåbningen. Bræk fiskens hoved tilbage og man vil da let kunne trække hele mavetarmsystemet ud af fiskekroppen. Den nu hule fisk, gennemskylles med masser af koldt vand, til den er ren. 


Forenden af rygsøjlen anbringes i bonerens ringøje. Med et fast greb omkring fisken trækkes kroppen ned over boneren og fisken er på et øjeblik blevet befriet for alle ben (troede jeg).


Sådan kan der eksempelvis skæres rundt om gattet.


Ét ryk! Men bestemt ikke nogen ubetinget succes. Jeg har valgt for lille ring på værktøjet. Alt for mange ben kommer ikke med ud. Skylden er min egen. De tiloversblevne ben er store og nemme at fjerne. Jeg har set min gode ven, Friisand, debone en regnbueørred og det var mindst lige så perfekt som på USA-videoen, med et par flotte helt benfrie fileter til resultat.


Mine halvsølle fileter er dog gode nok til at blive videreforarbejdede (makrellen kostede immervæk halvtres kroner!). Altså kommer laserne i saltlage i 3-4 timer, hvorefter de skal i Lage II, som ses til venstre og marinere i 24 timer. Hvad jeg gerne vil vise er, at andre fiskearter end lige sild, kan marineres og benyttes til frokostbordet.


 Bader nu i lage II i minimum de næste 24 timer.

Mens dyret marinerer kommer her opskriften til 4 personer:

4 x 100 gram makrelfileter

Marinade I.
65 g salt
40 g sukker
600 ml varmt vand

Marinade II. 
150 ml hvidvinseddike
150 ml vand
25 g sukker
1/4 tsk sorte peberkorn
1 gulerod, meget tyndt skåret
½ lille løg, meget tyndt skåret

Varm første lage op, så salt og sukker opløses. Lad køle af. Hæld over fileterne og lad dem ligge heri i 3-4 timer.

Lav marinade II, kog den op og lad den simre i 3-4 minutter. Lad den køle ned.
Dræn fileterne og hæld marinade II over dem. Lad marinere heri i mindst 24 timer.
Spises fx. som marinerede sild eller som her, varm mad.


Jeg kogte nye kartofler og sauterede lidt rødløg, inden jeg kom stykker af fisken på panden sammen med  kapers, friskklippet dild og tynde rødløgsringe. Det smagte pragtfuldt og der var ikke et eneste ben i.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar