mandag den 22. juli 2013

Coleslaw.

Dette er et sjældent, omend ikke håndskrevet dokument, ikke engang en palimpsest (tag den, Kloge Åge!) som vidner om en milepæl i Psykiatrisk Hospital, Risskovs historie. Denne opskrift eller noget, som blot lignede ville aldrig have forekommet, før institutionen for snart mange år siden fik ny økonoma - opskriften er, som man kan se, fra 1996. Med ét havde ugens retter forskellig farve og smag, som afveg meget fra den velkendte, smagfulde grå tone alle ugens retter plejede at have, men man må så også indrømme, at der ikke længere blev det overskud på det årlige køkkenbudget, som tidligere havde kunnet købe gartneriet en traktor.


Jeg var ansat på institutionen, da der kom ny økonoma og min begejstring var uden ende. Menuerne så så helt anderledes og meget fristende ud, at man (af hensyn til patienterne, naturligvis) følte sig forpligtet til at besmage retterne, også for at kunne tale med om dem. Den coleslaw, som nu jævnligt dukkede op på bordene, var forjættende og jeg måtte simpelthen have opskriften. En opringning til køkkenet med udveksling af massive komplimenter medførte stor velvilje fra køkkenpersonalets side og dagen efter kom opskriften, som ses ovenfor, i en såkaldt cirkulationskuvert.


Opskriften er jo allerede ovenfor overgivet en med længsel ventende menneskehed, så jeg vil blot lige tilføje, at jeg synes at den bliver endnu bedre, hvis man benytter lige mængder hvidkål og gulerødder som her - men smag og behag.


Der er mange måder at anvende coleslaw på. Af originalopskriften fremgår det, at man brugte coleslaw som tilbehør til røget kalkun. Her har jeg valgt at anvende coleslaw som tilbehør til en nakkekotelet.


3 kommentarer:

  1. ÅÅååååh de gode minder vil ingen ende tage!!
    Drømmer mig tilbage til de gode tider på Risskov! Fra før verden gik af lave og administrationen voksede til dobbelt størrelse, mens sengepladser og hele afd lukkede på stribe - og verden blev aldrig helt den samme igen...
    Risskovs coleslaw er universets bedste og det er aldrig lykkedes mig - ikke en gang i coleslawens hjemland USA - at finde dens lige!
    Også jeg fik opskriften tilsendt, men formåede aldrig at blande dressingen til den ventede smag. Senere er opskriften forsvundet, men her er den så igen...Får lyst til straks at lave den - i endeløse mængder! Men jeg er usikker på de beskrevne procenter og gram-angivelser, bortset fra at man kan regne ud at gulerødder-hvidkål er ca 2:1. Vil også foretrække 1:1. Er der en chance, kæreste Frø, for at du vil kunne anslå dressingen i ml?

    SvarSlet
  2. Allekæreste Bente. Her er den.

    150 g groftrevet hvidkål
    150 g groftrevet gulerod
    50 ml mayonnaise
    50 ml cremefraiche
    1 spsk melis
    1 tsk eddike
    Et beskedent(men nødvendigt)drys salt

    Rigtig god fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Opskriften siger at man skal hælde de revne grøntsager i et dørslag. Spild af tid. jeg havde dem stående i dørslag i mere end seks timer og ikke så meget som én...ikke en eneste dråbe...løb af grøntsagerne.

      Slet