lørdag den 27. juli 2013

Friteret blæksprutte, rejer og ansjoser.

Til disse snacks benytter jeg en lille tiarmet blæksprutte.


Klargøringen består først og fremmest i at trække indvoldene ud af "sækken", hvilket blot kræver et fast træk.


Denne sprutte havde også en ordentlig portion rogn i sig - den hvide masse. Det har jeg aldrig prøvet at tilberede og det bliver heller ikke denne gang, selv om jeg måske derved går glip af en lækkerbidsken. Jeg synes nu ikke, at det ser indbydende ud. Kun "sækken" og armene skal bruges. Skær hoveddelen med mund og øjne bort sammen med indvoldene. Øverst til højre i billedet ses én af de "flipstivere", som også er i blæksprutten og er det nærmeste, den kommer til et skelet. De skal selvfølgelig også væk og det går nemt.


Her er de brugbare dele.


Skindet gnides let af og afslører blækspruttens smukke perlemorsfarvede hud.


Skåret i passende mundgode stykker lige klar til panering og fritering.


En håndfuld tigerrejer koges ganske lidt, så de lige får farve. Afskalles og får fjernet den sorte tarmtråd. Så er der atter engang skaller til fryserens skalbøtte.


Ansjoserne kommer fra en pose, jeg fandt i fryseren og jeg kan desværre ikke for min død huske, hvor jeg har købt dem. De kom til at ligge i koldt vand til optøning og rehydrering natten over.


Alle de kære dyr til afdrypning.


Imens røres en dip, bestående af 125 ml cremefraiche iblandet 2 tsk hot chilisauce og 2 spsk sweet chilisauce. Hvilken styrke chili man ønsker, kan man jo frit regulere selv ved hyppig tilsmagning med de to saucer.


Til panering benyttes 2 spsk majsmel, 3 spsk Semolina, 2 spsk sesamfrø og 1 tsk paprika.


Hele gøjemøget med panering på lige parat til et bad i den kogende olie. Tag kun lidt ad gangen, så olien ikke falder væsentligt i temperatur.


Første portion er færdigfriteret og kommer på køkkenrulle. Der blev friteret 3 sådanne portioner.


Den færdige og serveringsklare portion snacks. Så er det blot a guffe i sig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar