fredag den 13. juni 2014

Irmas sommerasparges.


Aspargessæsonen varer efter traditionen til Skt.Hans, så der er ikke så lang tid tilbage. Det har været en storartet sæson i år, men det er ved at være på tide, at nyde de sidste hvide og grønne "stænger".


Jeg købte disse fem kraftige fyre uden helt at vide, hvad de skulle bruges til. Jeg har her på bloggen allerede tilberedt asparges på flere måder og ville gerne prøve noget nyt, som også kan tolereres under hensyntagen til kostomlægningen til det magrere. En forespørgsel på facebook medførte hurtigt et forslag fra Irma Kilgast Andersen. Der indgår smelteost i opskriften, men jo ikke mere end man selv tilfører, så Irmas forslag er værd at prøve.


Aspargeserne skal selvfølgelig først skrælles med en tyndskræller. Skræl dem grundigt, men ikke overflødigt. De skal have perlemorsfarve. Selv om det umiddelbart kan synes overflødigt, når jeg alligevel skræller dem, er de grundigt skyllede forinden, for jeg gemmer alle skræller og afbrækkede endestykker i en pose i fryseren til senere brug; suppe eller fond.


Lækre ser de ud og man fristes næsten til at spise dem med det samme, som de er...og det kan man jo godt. Fantastisk slik, men en anden gang.


Til Irmas ret hører også rejer. Jeg har altid rejer i fryseren, så det er ikke noget problem. Jeg køber altid et kilo ad gangen af to forskellige størrelser i min foretrukne asiatiske forretning - man skal ikke gå ned på rejemangel! Nu skal de lige tøes op inden kogningen.


Rigeligt vand, en god portion salt og måske en lille slat sukker (anbefales i mange opskrifter og jeg aner stadig ikke hvorfor?). Jeg havde også lidt dildstængler, så selvfølgelig kom de også i. Når vandet koger kommes rejerne i. Når vandet atter kommer i kog, slukkes der for varmen og rejerne får lov at blive i det i 2 højst 3 minutter. Hældes omgående i koldt vand, som udskiftes inden de lyserøde små djævle får vandet varmet op. Herefter pilles frakken af vennerne og al skal gemmes naturligvis i en pose i fryseren til senere brug; skaldyrsbisque eller skaldyrsfond.


Aspargeserne smøres med smelteost. Irma kunne ikke nærmere specificere hvilken og hvor meget, men jeg havde tilfældigvis en halv dåse Philidelfia med løg og paprika i køleskabet og selv om det kun holder 11% fedt, var det egentlig min mening at kassere den. Nu kunne den så gøre fyldest som smelteost - men er det i virkeligheden en smelteost?


Aspargeserne med smelteosten kom alene i ovnen, hvor de fik 10 minutter under grill, hvilket vil sige 275 grader, når det er i min ovn. De nykogte rejer kom oven på, da aspargeserne kom ud og desuden et beskedent drys friske dildspidser.


Jeg ved ikke om det ligner resultatet af den opskrift, som Irma har haft i tankerne, men du godeste, hvor det smagte godt.
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar