tirsdag den 17. juni 2014

Nye kartofler på en anden måde.


Jeg er en kartoffelgris, indrømmet, eller rettere, jeg var! Den går ikke længere. Så såre de nye kartofler kunne betales for penge, var jeg i gang med mine daglige kartoffelfester. Ofte bestod dagens måltider kun af nye kartofler, men kartofler tilberedt som det rene kalorieslik. Gnubbede rene og kogte, med det sidste vand fordampet, blev de tilført en klat smør af et rigeligt format og en ordentlig håndfuld hakket persille. Forsigt slynget rundt i gryden indtil de massive masser af persillesmør klæbede grundigt til alle kartoflerne. Så et dygtigt drys groft salt og ned i løgnhalsen med vidundermaden.

                       IKKE MERE, men...
 

Jeg er jo den henrykte ejer af en Tefal Actifry, som jeg allerede har megen glæde af, så hvorfor ikke også benytte den til nye kartofler? Den laver fremragende pommes frites og har også for nylig bevist sit værd til græske kartofler,  så det er blot at komme i gang.


Rensede gnubbede nye kartofler af  nogenlunde samme størrelse, hvorfor nogle af dem er halverede,  smides i maskinen. 1 spsk - én - olie hældes over og maskinen startes.


Efter 20 minutter er kartoflerne færdige. De har fået et drys salt kort forinden. Virkelig en værdig afløser for mine sædvanlige kartoffelorgier.


Blev spist til indholdet af ½ dåse sardiner i tomat og pyntet, som det ses, med lidt friskt dild.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar