søndag den 24. februar 2013

Grønkålsgratin.

Gratin er god til rester, hvad enten det er kød, fisk eller grøntsager. I denne grønkålsgratin kommer der også lidt broccoli og nogle strimler hamburgerryg, som trænger til at blive spist.


Grønkålen kunne knapt være i panden, da den blev hældt op. Nu er den faldet sammen og parat til at blive blandet med resten af ingredienserne.


Gratinformen er smurt med smør, drysset med rasp og venter utålmodigt på sit fyld.


Fyldet inden de stiftpiskede æggehvider bliver vendt i.


Lige præcis parat til at komme i den forvarmede ovn. Jeg er meget spændt på resultatet; har aldrig prøvet denne opskrift før.

 
Det smagte herligt, men havde ikke rejst sig så meget, som jeg forventede. Som det er sket før, havde jeg nok overdrevet muskaten. Lejligheden lugter nu som en polsk landsby i høsttiden. Jeg prøver en anden opskrift næste gang.
 
 
Opskriften er til 4 personer.
7-8 blade grønkål (ca. 400 g)
15 g smør
½ tsk. salt
100 g rygeost
4 æggeblommer
4 æggehvider
1 spsk. mel
groftkværnet peber
muskat
rasp
Grønkålen hakkes ret fint og svites i en gryde i smørret, til den er faldet lidt sammen. Tilsættes salt. Rygeost, æggeblommer, muskat, mel og peber piskes sammen. Hviderne piskes stive og vendes i sammen med grønkålen og det øvrige indhold. Hældes i et smurt, ildfast raspdrysset fad. Drys overfladen med lidt rasp og læg små smørklatter på. Stilles i ovnen 45-50 min. ved 175 grader. Det skal nok glide ned!

Den helt utroligt meget opmærksomme gastronaut vil have bemærket, at der også er nogle få rosépebre i retten. De hører ikke med til opskriften, men jeg er jo tosset med de små fandener - derfor.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar