lørdag den 9. februar 2013

Om rosa peber.

Rosa peber, Rosépeber, Bourbonpeber eller falsk peber er faktisk ikke en pebersort, men derimod et bær fra en anden plantefamilie (Schínus terebinthifolius og Schinus molle), som vokser i troperne. Rosa peber kan købes tørrede, hvilket jeg personligt foretrækker, og i lage; kaldes røde krydderbær og smager ganske anderledes end de tørrede. Rosa peber kan give allergiske reaktioner som åndenød, trykken for brystet og mavesmerter. Den har en aromatisk og lidt sød, temmelig parfumeret smag. Kan anvendes til fisk, kød og desserter. Er især god sammen med chokolade og kakao.


Jeg laver dette indlæg, fordi jeg nu allerede i et par opskrifter (gårsdagens og tidligere; "Kalkungryde") har anvendt dette krydderi, som absolut er et af mine foretrukne. Det fortjener imidlertid at følges af en advarsel. Skønt det kaldes peber, er det absolut ikke på nogen måde stærkt, men er karakteristisk ved sin temmeligt parfumerede smag. Det er netop dette, som gør det så højt værdsat i mit køkken, men førstegangsbrugere bør være klar over, at de vil blive udsat for lidt af en smagslig overraskelse.


2 kommentarer:

  1. Ja, de smager skønt. Giver et kick til f. eks asiatisk agurkesalat og er perfekte på røget laks.

    SvarSlet
  2. Asiatisk agurkesalat? Den må jeg vist hellere høre lidt om, Henriette.

    SvarSlet