tirsdag den 2. juli 2013

Græsk, spansk og fransk salat.

Græsk landsalat eller bondesalat - kært barn osv. - (choriátiki saláta) er vel nok en af de mest kendte og benyttede middelhavssalater uden for turistlandet selv. Der er mange meninger om, hvilke elementer den skal indeholde og hvordan de skal behandles. Nogle vil have hvide løg andre sværger til rødløg. Nogle vil have agurkestykkerne uden skræl andre med og så videre.


Her er min opskrift og jeg sværger på, at jeg har fået salaten tilberedt præcis sådan engang henne i Grækenland.

Der skal benyttes tomatstykker, agurkestykker (med skræl), grøn peber, sorte oliven (uden sten) og fetaost i tern eller krummer. Man skal være lidt varsom med de sorte oliven; de kan sagtens købes for billigt og så er de farvede og smager mest af sæbe. Dressingen er 2 dele olivenolie til 1 del vineddike, salt og peber.

Spansk salat. 


Opskriften til denne delikate og såre simple salat er hentet i Spanien, men kunne lige så godt være alle andre steder fra, den er ingenlunde typisk spansk. Der benyttes de fineste blade af hjertesalat af den lille type - en af de lækreste og sprødeste salattyper vi har. Salatstykkerne vendes i dressingen og "pyntes med" kvarte hårdkogte æg, halve ansjosstykker og små brødcroutoner. Dressingen består af:

1 lille fed knust hvidløg
1 æggeblomme fra et stort økoæg
1 tsk dijonsennep
2 spsk citronsaft
½ tsk melis
150 ml extra jomfru olivenolie
Salt og friskkværnet peber

Bland det hele på nær olien sammen i en skål. Pisk eller brug stavblender og tilsæt efterhånden olien lidt efter lidt.

Croutoner laves af helst daggammelt brød skåret i små tern. 2-3 skiver brød i tern kommes i en bette skål og blandes grundigt med 1-2 spsk olivenolie. Når al olien er fordelt på ternene lægges de på en bageplade evt. med et silikonebagestykke og sættes i ovnen, som er forvarmet til 180 grader. Jeg giver dem 5 minutter med varmluft - andre ovne kræver måske et andet tidsrum, så hold øje med croutonerne, at de ikke bliver brændte.

Salade Nicoise.


Hvis der er delte meninger om indholdet i en græsk landsalat, så er der det bestemt ikke mindre, når det drejer sig om Salade Nicoise og her kan der sagtens opstå blodfejder over mængden og beskaffenheden af æggene eller tilstedeværelsen contra fraværet af grønne oliven. Jeg har fået retten serveret på flere forskellige måder og har også selv undertiden varieret den og én ting kan jeg sige med sikkerhed: De var alle lækre!

Her er min (og sikkert mange andres) opskrift:

Der skal bruges de bedste blade af hjertesalat (iturevene). Kolde, kogte, nye kartofler. Halve cherrytomater. Hårdkogte æg i kvarter. Kolde, kogte nye bønner i halvdele. Sorte kvalitetsoliven uden sten. Tunstykker fra dåse med tun i vand. Ansjoser skåret i halve. Obs! Jeg bruger ikke løg, selv om de pynter, men jeg synes, at det bliver lidt for rigeligt...dog, smag og behag. Dressingen blander jeg med salatbladene, kartoffelstykkerne og bønnerne. Resten af ingredienserne lægges oven på.

Dressingen:

7 spsk extra jomfru olivenolie
3 spsk rødvinseddike
2 spsk hakket bredbladet persille
2 fed knust hvidløg
Salt og friskkværnet peber


Ingen kommentarer:

Send en kommentar